tisdag 16 februari 2010

Läkarsamtalet.

Läkarsamtalet var väldigt ångest laddat.

kändes som jag skulle få en hjärtattack på vägen dit. dom 300 meter som de är till mottagningen kändes som flera mil.

väl inne på motagningen satt jag i väntrummet i 5 minuter. De kändes som en halv evighet.
fast igentligen var de bara 5 minuter.
Hatar verkligen väntrum. Min ångest byggs upp extremt när man måste sitta och vänta på nånting på de sättet.

aja tillbaka till läkar samtalet.
Fick träffa den nya läkaren, han va bättre än den gammla iallafall.
men jag hade så mycke ångest att jag knappt fick fram ett ljud under hela timmen.
Min pojkvän fick sköta mesta delen av snacket.

ångesten la sig ganska mycket. sjönk från en tia till en sjua efter ett tag
så jag kunde uppfatta vad läkaren sa och kunde svara på frågorna han ställde..


Han skrev ut två nya medeciner till mej..

Seroquel och Efexor.

dock gick inte Efexoren på högkostnads skyddet, så fick en kopia på den istället som hette Venlafaxin.


Jag är lite rädd för exexor för jag har läst att den ska va jätte svår att sluta med. men enligt doktorer är de inte så.. vet inte om jag ska börja ta de eller inte. är ju livrädd för attt bli beroende av läkemedel..

lite info om dom nya medecinerna...


"Quetiapin (Seroquel®, Seroquel Depot®) är ett neuroleptikum, ett atypiskt antipsykotikum som primärt används mot:

Schizofreni och andra psykoser
Akutbehandling av mani vid bipolär sjukdom
samt

Underhållsbehandling av bipolär sjukdom typ 1."


Och



"Venlafaxin är en kemisk förening med antidepressiv verkan tillhörande kategorin SNRI. Ämnet tillhandahålls i Sverige under namnet Efexor®, Venlafaxin Mylan m.fl.

Medicinen introducerades av läkemedelsföretaget Wyeth 1993. Medicinen fungerar genom att öka halten av signalsubstanserna noradrenalin och serotonin.

Substansen används för att behandla olika former av depression (inkluderat melankoli) samt GAD (generaliserat ångestsyndrom), panikångest och social fobi. Medicinen är godkänd för bruk för personer 18 år och uppåt och är receptbelagd"

Efexoren eller venlafaxin verkar ju jätte bra efter som den hjälper mot både depression ångest och social fobi. men jag är jätte rädd för att inte kunna sluta med den så är osäker på om jag ska ta den eller inte iallafall.

tex på dom här sidorna har folk skrivit att dom haft jätte svårt för att sluta pga utsättningssymptomen.

http://ragnevi.blogspot.com/2008/05/att-sluta-med-efexor-ett-helvete.html


http://www.familjeliv.se/Forum-4-50/m31852117.html



Men enligt min läkara så fins de inga utsättningssymptom på medecinsn. HMM


Aja får se om jag kommer ta den eller inte

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar